7 citater, der forklarer værdien af PR

PR

Lad os starte med en scene fra det virkelige liv:

”Nå, hvad laver du så?”
”Jeg arbejder med PR.”
”Altså, sådan en slags reklamebureau?”
”Njaahhr – ikke helt, det er mere sådan, at jeg udarbejder det, som journalister og influencere skriver om.”
“Hvad?”

At arbejde på PR-bureau er ensbetydende med en del forklaringer, når man mødes med andre. Mange ved ikke, hvad PR er. Og det gælder uanset om vi mødes med naboer, brand managere, mormødre eller direktører.

Det er utjekket at være selvfed

For langt de fleste er det både grænseoverskridende og for selvpromoverende at sige: ”Jeg er rigtig god til det, jeg laver.” De fleste modtagere af sådan et udsagn synes også, at det klinger hult. De tror ikke rigtig på det. Og det er lige her, et PR-bureau skal på banen.

PR handler nemlig om omdømme, troværdighed og dialog. Hvis dit PR-bureau er dygtigt – og du også er – så vil dit bureau nemlig foreslå dig at få andre til at fortælle, at du god; hvad du er god til; og ikke mindst – hvornår du er god.

Inspirer til WOM

Hvis du faktisk ikke er særlig god til det, du laver, vil dit PR-bureau foreslå dig en mere klassisk push-kampagne, hvor du køber plads til dit budskab om din egen dygtighed. Eller som Jean Louis-Gassée, tidl. Apple og Be Inc. sagde:

“Reklame er, når du fortæller andre, hvor god du er.
PR er, når andre fortæller, hvor god du er.”

På et PR-bureau skal sandheden frem. Dine værste og bedste sider vendes og drejes, der arbejdes med dem, forbedres på dem – og der fremelskes noget, som du faktisk er så god til, at andre vil fortælle om dig. Det kan være dine ansatte, medier, samarbejdspartnere eller de forbrugere, du gerne vil have til at forstå eller købe din idé, dit produkt, din sag.

PR og omtale kan gøre ondt på dit brand

PR ikke bare handler om at få andre til at sige noget om dig. Salig Simon Spies sagde: ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale”. Måske var han inspireret af Oscar Wilde, der sagde: “Der er kun én ting, der er værre i verden end at blive talt om, og det er ikke at blive talt om.”

Vi er nu ikke enige med de to herrer og det er kommunikationsforskere heller ikke. Der er talrige eksempler på omtale, du ønsker at være foruden. Der kan opstå kriser eller shitstorms. Og meget og orkestreret dårlig omtale skader brands og virksomheder hver dag. Dit omdømme, og dermed dine relationer, er penge værd. Det ved hovedrige Warren Buffet. Og han har sagt:

“Det tager 20 år at bygge et omdømme op, det tager fem minutter at ødelægge det igen. Tænk over det.”

At være i mediernes søgelys kan være godt og skidt. Uanset, så er du og dit PR-bureau ansvarlige for, at det, der skrives om dig, skrives på et oplyst grundlag, hvor rygter, kilder og påstande tjekkes efter. Også selv om det tager tid og kræver ressourcer.

God ROI i PR

Bill Gates (og han er farligt klog, synes vi) var ikke i tvivl om den afgørende værdi af PR. Han havde helt styr på prioriteringen, da han sagde:

“Hvis jeg kun havde en allersidste dollar tilbage i mit marketingbudget, ville jeg bruge den på PR!”

Bill Gates har i årevis været som en magnet for pressen, og han ved, at: “Hvis du ikke fortæller din historie, gør en anden det,” som et PR-ordsprog siger. Et PR-bureau arbejder netop for, at nogen fortæller de gode historier om dig og arbejder for mediefokus på det, du selv finder vigtigt og godt ved din virksomhed.

John D. Rockefeller sagde:

“Lige efter at gøre det rigtige, er det vigtigste at lade folk vide, at du gør det rigtige.”

I dag er det lige så vigtigt at være tilstede, når forbrugere, medier og aktivister tegner et andet billede af dig, end det, du ønsker. Og det er én af de ting, vi arbejder med på et PR-bureau.

PR skaber fortællingen om dit brand

Vi elsker at lave PR, der skaber præference for brands. Vi beskriver det ret enkelt, synes vi: ”Vi skaber fortællinger, som andre gør til deres.” Det kan være journalisten, der skriver en artikel, influenceren, der bliver inspireret eller lillemor, der synes vores fortælling er relevant for lillefar. Det afgørende er, at din fortælling via god PR skabes, kommer ud og bliver kendt, så du bliver kendt for det, du allerhelst vil kendes for.