Augmented Reality for fuld udblæsning

Essencius Blog – Januar 2019

Giganterne har infrastrukturen for Augmented Reality på plads
– er du klar?

Med teknologigiganterne Google, Snapchat og Facebooks store investeringer i Augmented Reality er vejen banet for en ny digital virkelighed, hvor forbrugere får adgang til en fysisk verden tilsat et eller flere lag berigende digitalt indhold. Og hvor et PR- og kommunikationsbureau skal mestre en ny disciplin og indarbejde den i kommunikationsstrategien.

De fleste nyere smartphones understøtter allerede Augmented Reality, og der er udviklet teknologiske platforme til Augmentet Reality, som gør at det eneste forbrugerne har behov for er Facebook og Snapchat. Eftersom de fleste af os allerede har Facebook og Snapchat på mobilen er distributionskanalen for Augmented Reality på plads. De fleste brands kan derfor allerede nu forsvare at træde ind i et område, som indtil for blot et år siden, var forbeholdt de vilde tech front runners. Spørgsmålet er om brand managers og bureauer er klar til den nye virkelighed?

Mobilen forløser Augmented Reality

Alene via Facebook og Snapchat har mere en 3 milliarder mennesker adgang til Augmented Reality-oplevelser. De store globale analysebureauer forventer derfor også at Augmented Reality i løbet af de næste 3-5 år, vil få en langt større indflydelse på vores liv end Virtual Reality. Virtual Reality har ellers været på alles læber siden 80´erne. Men teknologisk og udstyrsmæssigt er den disciplin fortsat krævende.

Forventningen er, at Augmented Reality står for væksten i kategorien og det er især Augmented Reality på mobilen, der vækster. Mobildelen forudses at stå for over 95% af markedet de næste mange år. Af samme grund var Augmented Reality også et af de helt store temaer på  det seneste Websummit i Lissabon.

Luk op for brand-aktivering med Augmented Reality

Tiden er nærmest mere end moden til, at Augmented Reality rykker ind i kommunikationsmikset og i brand-aktivering. Det er oplagt at vække brand og produkter til live med AR.  Og nu er det også blevet forholdsvist enkelt. Teknologien kan bruges til at skabe forbrugerpræference og -loyalitet både før, under og efter købet af produkter og tjenester – og endda på en måde, som er mere underholdende, engagerende og værdiskabende end tidligere.

Med Augmented Reality har vi som kommunikationsspecialister fået et nyt redskab, der kan anvendes i brand-aktivering og skabe fortællinger, som andre har lyst til at involvere sig i og dele. Vi  er gået all in på disciplinen, og glæder os over allerede at have skabt Augmented Reality løsninger for både Nordea og Danske Spil.

Oplev her hvordan vi aktiverede Nordea Gold Mastercard via Augmented Reality på messen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen. Målet var at minde de mange kortholdere om at betale deres rejse med Nordea Gold MasterCard – og dermed benytte den rejseforsikring, der er indbygget i kortet. Lige nu lancerer vi en Augmented Reality-oplevelse via Snapchat. Læs mere om det her.

Hvad er forskellen på Augmented reality, Mixed Reality og Virtuel Reality?

Hvis du er i tvivl om forskellen mellem Augmented Reality, Mixed Reality og Virtuel Reality er her en lille oversigt over, hvordan de adskiller sig. Generelt set er Augmented Reality den ‘udstyrsløse’ disciplin:

  • Augmented Reality: Her tilføjes virtuelle elementer til den virkelige verden. Augmented Reality kan opleves via en Smartphone og i store træk er der ikke længere behov for at downloade særlige aps.
  • Virtual Reality: Her erstattes den virkelige verden med en virtuel virkelighed. Det er kun muligt at opleve Virtual Reality med særlige – og kostbare – VR-briller,eller via udvalgte smartphones med VR-brille-aggregat.
  • Mixed Reality: Her tilføjes virtuelle elementer til den virkelige verden, hvor elementerne opfører sig som om de hører hjemme i den virkelige verden. Kræver i dag særligt avancerede briller.
2019-01-31T06:15:06+00:00