Brug de fem nyhedskriterier og få mere og bedre medieomtale

PR

De fem nyhedskriterier er et journalistisk værktøj, som hjælper dig med at mediesikre en historie. Hvis din historie eller pressemeddelelse opfylder et eller flere af kriterierne, er du godt på vej. Her giver vi dig vores bud på, hvordan du bruger de fem nyhedskriterier for at få succes med din pressemeddelelse og dermed mere medieomtale.

Når du skriver en pressemeddelelse eller en historie til medierne, er det vigtigt, at den opfylder et eller flere af de fem nyhedskriterier. De er et journalistisk grundredskab, og er for journalister, hvad hammeren er for en tømrer: De fem nyhedskriterier er:

Væsentlighed

Aktualitet

Identifikation

Sensation

Konflikt

Nyhedskriterierne – helt kort

Der er fem kriterier, og de færreste historier i medierne arbejder med alle fem kriterier.

Væsentlighed: Din historie har grundlæggende betydning eller konsekvens for mange mennesker. Det kan handle om at skatten stiger næste år eller behandling af folkesygdomme.

Aktualitet: Historien eller emnet du skriver om, er oppe i tiden. Det debatteres, der tales og skrives om det. Aktualitet fokuserer på tidspunktet og konteksten, din historie kommer på.  Så det kan være alt fra påskefrokost til valg til folketinget.

Identifikation: Din læser og målgruppe kan genkende sig selv i din historie – ’Det kunne være mig’ eller ’Bare det var mig’. Ex: Ni ud af ti danskere har prøvet en slankekur …’ .

Sensation: Historien har noget, der fascinerer eller chokerer læseren. ’Ældre afvist i modetøjsbutik – vil kun ha’ unge shoppere’ eller ’Danmarks første kassecykelløb’.

Konflikt: Artikler i medier indeholder ofte en konflikt. Det være modstridende synspunkter eller det kan være ’David mod Goliath’-problemer.

Du kan læse mere om, hvordan vi generelt arbejder med PR, herunder pressemeddelelser og medieomtale her.

Hold det enkelt

Når du skriver en pressemeddelelse, er det vigtigt, at du holder dit budskab og formål for øje. Din pressemeddelelse skal ikke med vold og magt opfylde alle fem nyhedskriterier. Hvis den gør det, så vil din pressemeddelelse ’for meget’, budskabet bliver utydeligt og din medieomtale mudret.

De bedste PR-kampagner tager typisk udgangspunkt i tre af nyhedskriterierne. Du kan se vores bud på gode PR-kampagner fra 2019 her og hvilke nyhedskriterier, de opfylder.

Væsentlighed og aktualitet går ofte hånd i hånd

Væsentligheds- og aktualitetskriteriet går ofte hånd i hånd. Tænk nøje over, om det du skriver, er aktuelt for andre end dig selv og din virksomhed. At du fx er færdig med årets påskedesign i januar, gør det ikke aktuelt for et dagblad på det tidspunkt. Men i slutningen af marts er påsken både aktuel og væsentlig. Også for et dagblads livsstilssektion.

Få Identifikation i spil – især lokalt

Mange pressemeddelelser sendes til både nationale og regionale/lokale medier. Men der er forskel på, hvordan man skal vinkle alt efter, om det er til et nationalt eller lokalt medie. Regionalt og lokalt medie, er identifikation et stærkt virkemiddel – og det er det også for tabloidpressen. Med klar identifikation øger du dine chancer for, at medier vælger at arbejde videre med lige netop din pressemeddelelse og fører til medieomtale. Du kan skabe identifikation på to måder:

  • Personlig identifikation: Du har en person eller en gruppe fra din ønskede målgruppe med i din pressemeddelelse.
  • Miljønærhed/kulturel nærhed: Historien foregår i det lokale medies område eller historien handler om en person fra det lokale område.

I vores kampagne ’Sæt pris På Brysterne’ spillede identifikation en væsentlig rolle. Kampagnen skabte megen medieomtale. Se den her.

Hvilke nyhedskriterier, der tjener din historie eller pressemeddelelse bedst afhænger af, hvad du skriver om. Der er derfor ikke en opskrift på, hvilke nyhedskriterier, der er bedst at anvende. Det er altid en afvejning af emnet, afsender og modtager. Du kan tjekke, hvordan vi kan hjælpe dig, ved at kaste et blik på vores services.