Weber Academy - Essencius

Fire tips til bedre influencer marketing

Markedsfører du dit brand i Rusland?

Alle vil være med i snakken om influencer marketing. Det forstår vi godt, for influencere påvirker adfærd, ønsker og købsadfærd hos forbrugerne. Men ikke alle er gode til at navigere strategisk på influencer-markedet. Danske brandmidler siver til Rusland og ellers dygtige influencere performer dårligt. Vi giver dig fire tip, der optimerer dit arbejde med influencer marketing.

Vores opgave er at skabe fortællinger, der er så gode, at andre gør dem til deres. Dét er kernen i social media og i PR. Det gælder også i forhold til influencere. Når vi positionerer et brand i forbrugernes bevidsthed, starter vi med den gode fortælling. Den fortælling der giver værdi, indhold og oplevelser på en troværdig måde, og som mange vil dele. Vi finder influencere, der kan lide nøjagtig det, dit brand eller din sag tilbyder.

Hvem er den bedste eller den største influencer?
Mange influencere har en stor følgeskare, fordi de poster godt indhold og virker ægte, gennemskuelige og troværdige for deres følgere. De går op i sundhed, i hudpleje, i miljø, i sport eller sneaks. Andre influencere har hurtigt fået store følgerskarer pga. af stjernestatus på tv, i radio, i musik eller sport og er aktuelle eller underholdende.

En tredje gruppe har desværre fået store følgerskarer ved at købe følgere i Rusland og Brasilien. I mange tilfælde er over halvdelen af følgerskaren fra udlandet og har ikke relevans for din branding.

Men hvordan ved du, om en influencers følgere er købt, er fra udlandet eller om interaktionen med influencerens indhold er god eller dårlig?

Her er fire tips, der forbedrer effekten af din investering i influencer marketing:

1. Følg de influencere, du vil samarbejde med.
Det handler om at kende influencernes dagsorden og temaer. Læs eller følg med, så du ved, om dit brand eller din sag matcher en influencers profil. Er der ikke et match, så lad være at bruge penge og energi dér. Det sænker dit brands troværdighed, bliver diktat frem for dialog og prisen bliver høj. Opbyg et netværk, og dyrk det – det betaler sig for dig og dit brand.

2. Afgør, om du vil betale eller ej
Meget indhold på influencer-kanaler er betalt indhold. Når du betaler, har du afgørende indflydelse på, hvad der postes, men du kan underminere værdien af eksponeringen ved at udøve din ret. Rigtige følgere er hos en influencer, fordi de kan lide dennes stil og tone. Stoler du på dit produkt, din sag og er din fortælling så god, at det giver reel værdi for influenceren? Hvis ja, så hold på pengene eller invester dem i værdiskabende oplevelser for influencere. Ring til os, og hør mere om vores influencer-event for Weber i Weber Academy eller læs omvores arbejde for Fuze tea. 

3. Kræv indsigt i analyseredskaber
Bed som minimum om indsigt i influenceres Google Analytics, og forvent tilknytning til et influencer-redskab som fx Woomio. Så kan du objektivt se, hvordan interaktionen med det indhold, der postes om dit brand klarer sig sammenlignet med andre posts. Du får præcis indsigt i, hvem følgerne er, hvilke lande de kommer fra, hvilke byer og hvilken alderssammensætning de har. Mange influencere har over 50 procent følgere fra lande som Rusland, Brasilien og Indonesien.

4. Se på performance frem for volumen
Sørg for at din kontrakt med en betalt influencer sætter fokus på to ting. Det skal være tydeligt, hvor mange posts/indslag, der skal leveres. Men det vigtigste er, hvilken interaktion der forventes med indholdet. Med en professionel relation og et godt bureau, er den viden tilgængelig, så du kan sikre, at din brandinvestering er optimal.

Vil du have dygtig rådgivning om influencer marketing, så  prøv vores team  – giv et ring på 4055 5306, eller skriv til csl@essencius.dk

2018-09-13T09:56:30+00:00