Kender du reglerne for influencer marketing?

Essencius Blog – Maj 2018

DR har sparket gang i debatten om influencer marketing. DR fremhæver, at mange influencers ikke følger reglerne. Essencius har bidraget til Forbrugerombudsmanden, Medierådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undervisningsmateriale ’Social Star’. Se med og tilpas dit brands strategi for influencer marketing.

Vi hjælper vores kunder med brandaktivering og opbygning af brand love blandt andet via samarbejder med influencere. Vi måler og vurderer udbyttet af samarbejdet. Det er vores opgave at sikre, at samarbejdet mellem brand og influencer er værdifuldt.

Vi bidrager også til, at influencerne selv og især de unge er helt skarpe på, hvad influencer marketing er. Det gør vi blandt andet i undervisningsmaterialet Social Star, som landets lærere gratis kan anvende og benytte til at kvalificere de unges medieforbrug og sunde kritiske sans. Og så sørger vi for, at din influencer marketing overholder reglerne for god markedsføringskik.

Essencius følger hver dag med i, hvad influencere skriver, uploader og viser på deres sociale kanaler. Og der er rigtig meget godt indhold – der er stof til eftertanke og inspiration til hverdag og fest. Et rigt og varieret udbud, som vi og hundredtusindvis forbrugere hver dag glæder os til. Men, som DR beskriver i temaet ’Stjerner til salg’, er det ikke altid uproblematisk.

Vi samarbejder med influencere dagligt og finder det gode match mellem brand og influencer. Hvem er interesseret i miljøområdet, i CO2-rigtig mad, hvem går op i hudpleje, hvem har børn, hvem skal flytte osv.  Derfra inspirerer vi influencere til målrettet indhold, der matcher både brand og influenceres interesser og er troværdigt. Vi sikrer klare aftaler om, hvad der skal leveres, hvor ofte og hvilken interaktion, vi forventer.

Klar og lovlig influencer-strategi

En vigtig del af vores arbejde er at sikre et gennemskueligt og klart influencer-marked, som forbrugerne let kan afkode, og som vores kunder kan bevæge sig trygt i. Det gør vi på to måder.

  • Vi hjælper brandejere med fyldestgørende kontrakter og vi overvåger dagligt alle influencere, vi samarbejder med for at sikre, at deres angivelse af samarbejder er tydelige og lovlige.
  • Vi hjælper også Forbrugerombudsmanden, der i årevis har arbejdet for, et gennemskueligt marked. Det skal være let for forbrugere, især unge, at afkode hvor og hvornår de eksponeres for reklame, gaver, udlån mv.

Essencius bidrager til, at især unge ved, hvad influencer marketing handler om. Det gør vi sammen med Medierådet for Børn og Unge, Forbrugerombudsmanden og Forbruger- og Konkurrencestyrelse i undervisningsmaterialet Social Star. I videoen kan I se, hvordan vi forklarer influencer marketing til målgruppen 5.-7. klasse.

Dit brand står til ansvar for influenceres arbejde

Dit brand er juridisk, og moralsk, ansvarlig for, at de influencere du samarbejder med, er tydelige i deres oplysninger til følgere og fans. Din virksomhed og dit bureau er ansvarlige for, at alle aktiviteter gennemføres efter lovens ånd og bogstav og efter hensigterne i retningslinjer, vejledninger mv.
Er du i tvivl om, hvorvidt din influencer-strategi er god, om de influencere der eksponerer dit brand lever op til reglerne, eller vil du vide, om dine brandingpenge er godt investeret, så ring på 40 55 53 06 eller send en mail til csl@essencius.dk. Se andre cases om influencer-marketing her på siden.

2018-09-13T10:04:50+00:00