Pandemi – en kommunikativ smeltedigel du skal turde fyre op i

Kommunikativt har COVID-19-pandemien stillet os stolen for døren og krævet nytænkning.

Pandemien har krævet og kræver stadig, at vi ser på vores kommunikation, som vi ser på opgaverne i et Escape-room eller når vi spiller Hint. Opgaver og udfordringer skal løses. Også selv om vi ikke har prøvet det før, og det kan føles utrygt.

Gennem pandemien haft vi arbejdet med brands som Coca-Cola, Aalborg Universitet, Driscoll’s, Visit Iceland og SPORTMASTER. SPORTMASTER har arbejdet aktivt for at etablere nye services til kunderne – særlige åbningstider til sårbare kunder, der kunne have svært ved at komme i butikken eller synes, de manglede rådgivning når de handlede online og 365 dages bytteret til alle kunder i forbindelse med nedlukningen af detailhandlen. Aalborg Universitet brugte deres bedste hjerner og hjerter til at levere en livreddende respirator, med kode lagt i Open Source og bygget af elementer som alle kan købe – også i lande hvor pengene er små.

Island og Coca-Cola har i løbet af pandemien inviteret forbrugerne til at bruge deres brands på helt nye måder. Involveret forbrugerne og taget hånd om deres oplevelser, overvejelser og frustrationer.

Coca-Cola rullede ‘Open To Better’- kampagner ud globalt. Essencius var dansk lead bureau i Danmark. Vi valgte en strategi, hvor danskernes læring og løfter til sig selv, venner og familie gennem pandemien fik en fremtrædende plads. Danskerne og 47 influencere fortalte om egne erfaringer, forbrugernes løfter kom på Coca-Colas dåser og alle forbrugere fik konkret input til at gøre løfter og drømme til virkelighed. Med et site med mulighed for at lave vision boards og hjælp fra en ekspert gav Coca-Cola alle mulighed for at arbejde videre med de personlige læringer. Se mere på coca-cola-dk/open, læs Markedsføring eller gå på opdagelse i vores case, som kommer her på hjemmesiden.

Visit Iceland brugte også deres skønne brand som ‘kulisse’ for forbrugernes coronaoplevelser, selvom alle globetrottere var lænket derhjemme. Sammen med SERMO-netværket lancerede vi “Let it Out”-kampagnen. Et strategisk kommunikationsunivers, hvor forbrugere verden over kunne skrige deres frustrationer ud – ‘live’ ud over de enorme islandske vidder på et sted efter eget valg. Kampagnen vandt for nylig en Digiday Award for “Best Creative”. 

At vinde eller beholde forbrugernes tillid, når krisen kradser, er ingen selvfølge. Det kræver indsigt, hensyn og aktiv stillingtagen i den kommunikation du og dit brand er afsendere på. Mange brands har hjulpet forbrugere og myndigheder – og på den måde har de også hjulpet sig selv. Et godt omdømme kommer man ikke sovende til. Hvis du vil arbejde aktivt med dit omdømme, så kan du finde inspiration til det her eller give os et ring.
Hos Essencius ser vi muligheder for vores kunder og tilpasser os til de udfordringer, der er og kommer! 

Boost din indsigt med The Essentials nu!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev The Essentials og få flere indsigter, guides, trends og erfaringer inden for PR, content marketing og storytelling. Vi leverer dybdegående interviews med frontløbere i branchen, og gør dig endnu klogere og giver dig en forlomme på kommunikationsmarkedet.
Marketing by

Læs vilkår og betingelser her