Projekbeskrivelse

Få luft – på Island

Denne case er implementeret i SERMO-netværket og er baseret på et internationalt koncept udviklet af M&C Saatchi Talk og Peel.

Udfordring

Turisme repræsenterer ca. 35% af Islands indtægter i udenlandsk valuta, og 15% af alle job i landet er direkte relateret til turisme. Derfor var det afgørende for Island hurtigt, men også sikkert og ansvarligt, at få gang i turismen efter Corona-nedlukningen af landet i marts, april, maj og frem til midt juni.

Der skulle etableres en global kampagne, der gav alle inspiration til at besøge Island. På vilkår der understregede den natur Island er kendt for og som fremhævede den meget lave smitterisiko.

Løsning

En analyse viste, at 40 % af danskerne gerne ville rejse til udlandet i 2020. Men det samme gjaldt kun 10% af amerikanerne, 17% af englænderne og 23% af tyskerne.  Knap hver tredje var mentalt påvirket og hver fjerde følte sig stresset af nedlukningerne. Det gjaldt borgere i mange lande. Frustrationerne stod i kø. Altså skulle kampagnen være inspirerende for de frustrerede, for de, der gerne ville rejse og for flertallet, der var usikre eller gerne ville vente. Men hvordan?
Aaaaargh! Hjemmearbejde, hjemmetræning, aflyste ferier og koncerter og så videre. Covid19 gav mennesker lyst til at skrige – højt! Og ifølge psykologien  er det faktisk godt at få frustrationerne ud.

Kampagnen fik navnet ’Let it Out’. Her tilbød Island sine smukke vidder som outlet for frustrationer. På kampagnesitet lookslikeyouneediceland.com kunne alle optage et frustrationsskrig og afspille det over lavamarkerne ved Festarfjall, fjordene ved Djúpivogur eller buldrende Skógarfoss i Island. Og selvklart kunne man se og høre både sine egne og andres skrig ’live’.
På den måde fik Island inspireret mange til virtuelt eller virkeligt, at opleve de steder skrigene blev afspillet og fk vist, at Island har meget plads og en helt unik natur.
Samtidig fik Island fortalt om deres meget succesfulde håndtering af Covid19 og deraf lave smittetal

Vi bad Nadia Nadim, Silas Holst og Oh Land om at skrige deres Corona-frustrationer ud og fortælle om deres personlige frustration.

Resultat

Med vores tre kendte danske influencere i spidsen blev såvel PR som online engagement i kampagnen en succes.  Et samlet potentielt reach på mere end fem millioner læsere og seere og et skønt indslag i Aftenshowet, hvor vært og gæster prøvede skrigets forløsende kræfter af, talte med psykolog om det at skrige og med Nadia Nadim om hendes vaner med skrige frustrationer ud var toppen på PR-delen. Men også EB og ChriChri fandt gode unikke vinkler og gav deres læsere direkte adgang til kampagnesitet.

På SoMe var engagementet godt og følgerne var med på ideen. Det første til en samlet engagementrate på mere end 10!

Og nok så vigtigt – både livsstils-, dags- og rejsemedier tog positivt i mod kampagnen og citerede centrale talspersoner i 91 pct. af al omtale.