Projekbeskrivelse

CSR – på sporet af Toms Chokolade

Udfordring

Toms har i årevis arbejdet for fuld sporbarhed på deres kakao. Sporbarhed gør det muligt at sikre, at dyrkningen foregår under gode, bæredygtige forhold for bønderne og deres familier. Samtidig har Toms og myndighederne i Ghana udviklet en særlig høst- og tørremetode, der forbedrer kakaosmagen. Vores udfordring lå i at skabe præference for chokolade baseret på sporbar kakao. Danskerne ønsker oplysning og velfærd, men vælger chokolade ud fra oplevet smag, pris og kvalitet.

Løsning

Vi skabte et stempel med et evighedssymbol, udformet som en QR-kode. Vi visualiserede sporbarhed, som en evig rejse mod en bedre verden, og gjorde det komplekse mere enkelt. Desuden udarbejdede vi en grundig analyse af danskernes viden og holdning til sporbarhed, afrikanske produkter, chokolade og produktionsforhold. Vi omsatte den viden i en række info-grafikker, der illustrerer præcis, hvad Toms gør, hvad det betyder for den enkelte kakaofarmer og familie, og i sidste ende, hvordan det påvirker den enkelte danske forbruger. Endelig etablerede vi et samarbejde med en række forskere, der neurovidenskabeligt testede effekten af viden og emotionel information i forhold til både købsintention og oplevet smag.

Resultat

Vi skabte ikke blot en rammende visuel identitet for Toms CSR-arbejde inden for sporbarhed. Vi gjorde også en fakta-tung historie let at gå til. Med infografik viste vi, hvordan chokoladen bliver til. Det blev synligt, at god smag kan føre til flere skoler, flere lærere, flere elever og endda til IT-centre for kakaobønder. Og det blev et hjertebarn for os at signalere, at en CSR-politik kan skabe respekt for kulturforskelle, traditioner og den klode, vi bor på. God smag er ikke bare noget, du smager. God smag handler også om, hvad du oplever og hvad du får fortalt.

Kommunikationsbureau Essencius

SKAL VI SNAKKE?

Har du en udfordring, vi skal hjælpe med?

Kontakt os