PR-tendens: #sammenhverforsig
Sådan agerer virksomheder efter coronavirus har ramt Europa

PR

Bartender-kursus, morgengymnastik, gratis streaming, quiz eller omlægning af produktionsanlæg fra parfume og biler til håndsprit og respiratorer. Tiltagene er mange i disse uger, der ligger langt fra den hverdag, vi kender. Vi har set på, hvordan personligheder og virksomheder bruger krisen PR-mæssigt til at styrke deres omdømme og vise ansvar.

I disse dage og uger hvor alt, hvad vi kalder ”normal hverdag” er langt væk, tager virksomheder, kendte og influencere utallige initiativer for at bakke op om, at vi alle skal blive hjemme, være #sammenhverforsig eller #sammenalene og vinde krigen mod Covid-19.

Underholdning og aktivering på sociale medier

På Instagram har influencere og kendte ansigter været hurtige til at indse situationens alvor. De bruger kravet om ’afstand, afstand, afstand’ til at gøre en forskel for de mange danskere, hvis hverdag er vendt på hovedet.

Et par eksempler: Ditte Julie Jensen og Jesper Søvndal bager med deres følgere, standupkomiker Melvin Kakooza laver morgengymnastik og quiz og Frida Hallqvist laver gratis yoga og hjemmetræning. Alt sammen live og digitalt for at støtte op om, at vi danskere er #sammenalene. De giver os mening, sjov og noget at tage os til, i disse specielle uger.

Et af de mere unikke tiltag er instruktør og fotograf Jonas Risvig, som i uge 12 (16. – 20. marts) ændrede sin Instagram-profil til en læringsplatform om kunst, skabertrang og kreativitet. Her har han hver dag live fra sin lejlighed mødtes digitalt med en række dygtige mennesker som Jada, Lukas Graham og Hella Joof. Alt sammen for at få flere unge i Danmark til at blive hjemme og være #sammenalene.

Både Ferrari og Pornhub tager ansvar

Coronavirus har spredt sig til hele Europa og det er derfor ikke kun i Danmark, at vi ser virksomheder der agerer og forsøger at gøre en konstruktiv forskel i en krisetid. I det små er der alt fra gratis bartenderkursus til nyttige gratis webinarer. Store supermarkedskæder som Iceland, Lidl, Tesco, Sainsbury’s og Marks & Spencer i Storbritannien har besluttet, at visse åbningstimer er forbeholdt de ældre, sundhedspersonale eller/og de svage i samfundet. Tiltagene giver de grupper bedre mulighed for at handle sikkert og få fat i de varer, som ellers kan være svære at få fat i. I Storbritannien hamstres der nemlig stadig.

Pornhub er et andet internationalt eksempel. De tilbyder gratis premium adgang til borgerne i Italien marts måned ud. Det gør de for at mildne omstændighederne for alle dem, som er ramt af situationen i Italien og for at bidrage til, at tiden hjemme kan blive bare en smule mere udholdelig og underholdende. Og synes du, at det lyder lidt fjollet? Udover gratis adgang til italienerne, så går virksomhedens overskud fra platformen ModelHub i marts måned til at støtte den Italienske kamp mod Coronavirus.

Og det stopper ikke her. Luksusbrandet Louis Vuitton har stoppet sin parfumeproduktion på ubestemt tid. I stedet producerer fabrikkerne nu håndsprit kvit og frit til de franske myndigheder så længe, som de franske myndigheder vurderer, at der er behov.  Også Novo og Nyborg Destilleri har omlagt produktionen. Det ikoniske bilbrand Ferrari hjælper ingeniørvirksomhed med at bygge respiratorer og Volkswagen producerer ansigtsmasker og termometre.

Klassisk PR får en renæssance

Aldrig før har myndigheder opfordret folk til at være digitalt sociale.

Det betyder ikke blot et skift fra aktiviteter og events til digital PR. Målet med PR har også ændret sig: PR skal ikke primært sælge i disse tider eller skabe en kortsigtet markedsgevinst. PR skal bygge omdømme. Det er det PR står for: Public Relations. Virksomheder og brands hjælper og bakker op om forbrugerne og myndighederne. Det giver en stærk profil på lang sigt. Det er ’good old school public relations’ der gælder nu. Og det udfoldes i mange kommunikationskanaler og både i ord, lyd og billeder.

Stærk PR gør nytte. Stærk PR hjælper. Stærk PR bakker op. PR handler jo i bund og grund om virksomheders og brands relationer til samfundet. I skrivende stund, bliver vi på Essencius rørt over, hvordan virksomheder, brands og borgere faktisk er i stand til at stå sammen. Hvordan vi hjælper hinanden til at blive hjemme, til at tage Coronavirus alvorligt og at gøre denne tid mere overkommelig. Og når Coronakrisen er ovre, hvad har brands så fået ud af det?

En dårligere økonomi? Ja! Men også et stærkere omdømme, der giver værdi i mange år fremefter. Et omdømme der stiller virksomheder stærkere og gør, at vi kan skabe fortællinger, andre gør til deres.

Public Relations har fået en renæssance – lad os holde fast i det. For det gør en forskel.