Reputation Management: 3 tip til bedre præsentationer, taler og dialoger

Hvis det af og til er din opgave at inspirere, motivere og guide medarbejdere eller påvirke en målgruppe, så læs videre. Kommunikationsarbejde burde altid omfatte omdømme-arbejde – for dig som person, for dit brand eller din virksomhed. Det er det Reputation Management handler om. Strategisk kommunikation skal skabe omdømme. Image. Karakter. Strategisk kommunikation er ikke bare at råbe højest. Eller at betale mest for at kommunikere.

Når vi i Essencius arbejder med brands og med ledere, er det ofte vores job at hjælpe dem med at fremstå troværdige, overbevisende og fængslende. Uanset om opgaven er at kommunikere med medarbejdere eller via medier med målgruppen, bruger vi nogle få veletablerede metoder til at styre vores arbejde og rådgivning. Vi håber, at de tre metoder nedenfor også kan hjælpe dig med det kommunikationsarbejde, der altid og uafvendeligt påvirker dit omdømme.

1: Brug TRE mere (og nej det handler ikke om numerologi)

I teksten ovenfor bemærkede du måske, at der et par gange blev brugt tre eksempler – triader. Det er ikke tilfældigt.

Triader antyder helhed, balance og færdiggørelse. Triader strukturerer meget af vores kultur, lige fra magtens tre-deling (udøvende, dømmende og lovgivende) til eventyr som ’De tre små grise’ eller mere nørdet, i Aristoteles´ ‘Logos, Ethos og Pathos’ og selv i film som ‘The Good, The Bad and The Ugly’. Triader er lette at huske. Skåret helt ind til benet, så anbefaler vi, at du bygger din kommunikation op som følger:

Brug ET element til at angive en kendsgerning eller et resultat.

Brug TO til at beskrive konflikter eller modsætninger, brug FIRE eller mere til at opliste noget.

TRE skal du bruge til at fastslå pointer, understrege det vigtigste, øge huskbarheden.

Et meget godt og nyligt eksempel på en triade er WHO’s mantra under pandemien ‘Test, test, test’. Det fører os videre til vores andet tip.

2: Brug gentagelser til at øge effekten

Brands og ledere har ofte brug for at en pointe fastholdes hos et publikum. Hurtigt.

Lige så ofte er der behov for at give publikum tid til at forholde sig til pointerne. Men tid er en knap ressource og antallet af gange du kan kommunikere til dit publikum, er begrænset. Derfor skal pointerne du fremfører være huskbare, overbevisende og appellere til følelserne. (ja – TRE igen).

En huskbar, overbevisende og følelsesmæssigt appellerende metode til effektivt at fremhæve en pointe, er at gentage, gentage, gentage. Du kan gentage ord, sætninger eller sætningsopbygning. Et meget kendt eksempel stammer fra Martin Luther King, der understregede sine pointer i en tale, der i dag kaldes ’I have a dream’-talen. Hos os i Essencius kunne vi effektivt pointere vores styrker med en gentagelse som ‘Vi elsker PR, vi elsker Reputation Management, vi elsker Branding’.

Det tredje og sidste tip er meget enkelt.

3: Giv dit publikum et ‘KISS’

KISS står for ‘Keep It Short and Simple’ – KISS.

Uanset om du skal holde en tale eller levere en tekst, så hold dine sætninger korte og enkle. Det er let at læse. Det er let at huske. Det er en hjælp til din vigtige pointe.

Har du lyst til en dialog om Reputation Management og PR så ring til Christina på +45 4055 5306 eller skriv til csl@essencius.dk

Kommunikationsbureau Essencius

LÆS MERE OM VORES PR SERVICES

PR SERVICES