Storytelling

Den stærke fortælling er vejen til forbrugernes hjerter

Du kender det sikkert selv. Som barn fik du fortalt den gode H.C. Andersen historie, og nu – mange år senere – kan du stadig kan genfortælle historien og huske de følelser, historien vakte i dig. Det er som om, historien bare har limet sig fast til din hukommelse.

Alle elsker en god historie, ligesom dem H.C. Andersen lavede, også nutidens forbrugere. Det kan du bruge for gavn for dit brand.

Med den rette storytelling om dit brand, får du skabt interesse, nysgerrighed og følelser, så historien hænger ved hos forbrugerne – også efter endt kampagne.
Med god, stærk storytelling, baner du vejen til kundernes hjerter og loyalitet. Og loyale kunder vælger dit brand fremfor konkurrenternes.

Læs med her og lær, hvordan man på bedste H.C. Andersen-manér kan skabe den rette storytelling.

Hvorfor er storytelling et unikt værktøj?

Tendensen er, at forbrugerne bliver mere og mere velovervejede og bevidste i købsprocessen. Funktionalitet er en selvfølgelighed. Brand og produktet skal, i langt højere grad end tidligere, afspejle de værdier og holdninger, der er vigtige for forbrugeren.

Standford Graduate School of Business har lavet en global undersøgelse, der viser, at god storytelling helt konkret har effekt blandt forbrugerne. 90% af de adspurgte i undersøgelsen siger, at de er mere tilbøjelige til at købe produkter fra et brand, som viser og fortæller om værdier, der matcher forbrugerens personlige værdisæt. Brands kan derfor ikke længere ‘kun’ være sjove, cool eller funktionelle. Brands skal  repræsentere værdier.

At skabe en sammenhæng mellem brand, produkt og værdier er netop det, storytelling gør – og det har stor effekt!

Undersøgelsen fra Stanford viser også, at storytellingen påvirker forbrugernes adfærd på tre parametre:

Et slående resultat fra undersøgelser er desuden, at 85% af respondenterne ikke kunne komme i tanke om én eneste mindeværdig brandhistorie.  Formår du derfor at skabe storytelling, som forbrugeren husker, kan du få et forspring i forhold til dine konkurrenter.

Se også vores eksempel på brugen af storytelling i kampagnen, ‘En Coca-Cola for et kys’ her.

Brug storytelling i din marketing

Alle brands har en historie. Og bliver den fortalt på den rette måde, kan den blive mindeværdig. For at bruge storytelling aktivt i din markedsføring gælder det om at finde jeres kernefortælling og bruge den aktivt.

Den gode historie går aldrig af mode – H. C. Andersens fortællinger er evig gyldige, evig mindeværdige. 

Hvis du nu sidder og tænker på, hvordan du og dit brands historie kan blive ‘limet’ til dine kunders og potentielle kunders hjerne, så kan du læse med på Harvard Business og Stanford Business‘ Insigth-sider og tænke i noget så spændende som aktivering af cortisol, dopamin og oxytocin. Det er nemlig de stoffer, der frigøres i hjernen ved god storytelling 🙂

Hos Essencius har vi mange års erfaring med at hjælpe brands med at finde deres kernefortælling og skabe fortællinger, som andre gør til deres. Tag fat i os, hvis du og dit brand har brug for hjælp til at komme i gang med storytelling. Kontakt os her eller ring til Brian Orland på +45 51 51 19 30 eller skriv til bso@essencius.dk.

Boost din indsigt med The Essentials nu!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev The Essentials og få flere indsigter, guides, trends og erfaringer inden for PR, content marketing og storytelling. Vi leverer dybdegående interviews med frontløbere i branchen, og gør dig endnu klogere og giver dig en forlomme på kommunikationsmarkedet.
Marketing by